Hvis du til dagligt arbejder med copywriting, så er du sikkert udmærket klar over at der eksisterer et væld af forskellige specifikke termer og begreber – som det selvfølgelig er afgørende at du har godt styr på. Et af de punkter hvor mange professionelle copywritere er når det kommer til begreberne Push og Pull marketing, og ikke mindst hvordan man skelner de to fra hinanden. Hvis du også døjer med dette problem, så giv det lige omtrent 5-10 minutter mere. For efter du har læst denne lille artikel, så vil du uden tvivl kunne kende forskel på push marketing og pull marketing
Forskellen mellem push marketing og pull marketing – i korte træk
Den helt overordnede forskel mellem disse to typer marketing ligger faktisk i selve ordene. Ved at anvende push marketing i din copywriting, så vil du nemlig skubbe et bestemt produkt eller service i kundens retning, hvorimod du med pull marketing vil trække kunderne i retning af produktet eller tjenesten. Dette kræver nok lidt mere uddybelse.
Push Marketing
Som med al anden marketing, så er push marketing selvfølgelig også en salgsfremmende strategi i sidste ende. Men det der gør denne type marketing speciel er, at du i din copywriting vil forsøge at skubbe et givent produkt i retning af potentielle kunder. Dette gøres typisk via at skrive direkte om et bestemt produkt eller tjeneste i din copywriting. Du promoverer altså med andre ord et produkt direkte via dit skrevne materiale. Push marketing anvendes ofte i tilfælde, hvor man ønsker f.eks. ønsker at lancere nye produkter eller måske blot ønsker at produktet skal skille sig ud fra lignende produkter. Pull marketing er således en forholdsvis aggressiv marketingstrategi, der ikke venter på at kunderne kommer af sig selv. Som sagt, det hele ligger faktisk i selve ordet.
Pull Marketing
Pull marketing er i stedet fotonegativet af push marketing, og anvender en diametralt modsat tilgang til at promovere et produkt eller tjeneste. Med pulle marketing handler det i stedet om at lokke kunderne i din retning. Det handler med andre ord om indirekte marketing, hvor man i det store og hele forsøger at gøre målgruppen nysgerrige efter at vide mere det du nu skriver om. Traditionelle reklamer er et klassisk eksempel på pull marketing, hvor man jo netop arbejder på at gøre folk bevidste om et produkt, hvorefter du helst skulle købe det når det endelig lander i butikkerne.
Konklusion
Hvis man derfor skulle nævne én åbenlys forskel ved pull marketing i forhold til pull marketing, så ville det bestemt være at førnævnte stiler efter en langsigtet loyalitet fra deres kunder (altså en vedvarende interesse for et givent produkt eller tjeneste), hvorimod push marketing mere er interesseret i det korte perspektiv og det øjeblikkelige resultat. Du skal med andre ord forsøge på at rette din tekst mod kunder, der allerede ved hvad de er på udkig efter, når du skriver med pull marketing brillerne; hvorimod du med push marketing brillerne i stedet skal skrive på en måde, der vil introducere folk til et givent produkt eller tjeneste. Afslut måske også din læsning ved at læse mere her om push pull.