Lige meget hvor du befinder dig, støder du på tekst. Tekst ved busstoppesteder, i dit feed på dit foretrukne sociale medie, på nyhedssider og på blogs. Har du nogensinde undret dig over hvor alt den tekst, du er omgivet af, kommer fra?
Undersøger du emnet lidt nærmere, støder du hurtigt på begrebet tekstforfatter. Hvad er en tekstforfatter, og hvorfor er det så populært at benytte sig af en? Og hvordan kan du selv finde den rette tekstforfatter?
Det laver en tekstforfatter
Kort sagt laver en tekstforfatter netop dét, der ligger i navnet: Forfatter tekster. Det kan være tekst i nyhedsmails, i artikler, på opslag på diverse sociale medier, eller sågar produktbeskrivelser på hjemmeside. En tekstforfatter udfører altså alle former for opgaver, der involverer produktion af tekst.
I reklameøjemed er brugen af en tekstforfatter særlig populær. Det er der flere gode grunde til. For det første udfører tekstforfatteren et vigtigt arbejde. Han eller hun kommunikerer på virksomhedens vegne gennem forskellige marketing kanaler. Alt kommunikation har det formål at skabe værdifuldt indhold, som understøtter virksomhedens målsætninger.
For det andet skaber tekstforfatteren større overskud til andre opgaver i virksomheden. Når du samarbejder med en tekstforfatter i din virksomhed om produktion af tekstmateriale, får du nemlig større frihed til at øge dit fokus på andre vigtige opgaver.
Sådan vælger du den rette tekstforfatter
Lyder det at benytte en tekstforfatter også som noget for dig? Før du springer ud i at indlede et samarbejde med en copywriter – som er tekstforfatterens engelske titel – har du måske nogle forbehold. For hvordan kan du være sikker på at tekstforfatteren fanger netop den tone og det specifikke budskab, du ønsker at kommunikere ud? Og hvordan sikrer du dig, at tekstforfatningens sproglige kvalitet er i top? Der er mange overvejelser at gøre sig. Derfor følger der her 3 gode råd til at vælge den rette tekstforfatter.
For det første gør du klogt i at vælge en tekstforfatter, som kan fremvise veludført arbejde. Når du kan se at tekstforfatteren har fanget den rette tone of voice i forhenværende opgaver, kan du trygt lade tekstforfatteren udføre opgaver for din virksomhed.For det andet er det en god idé ikke at nedprioritere den tid du sætter af til at mødes med tekstforfatteren omkring de opgaver, du ønsker udført. Jo mere tekstforfatteren ved om din vision og dine ønsker for det færdige produkt, jo hurtigere vil du kunne få leveret et slutresultat alle parter er tilfreds med.
Tredje tip til at vælge den rette tekstforfatter, er ikke at underkende betydningen af erfaring. Du kan sikkert finde uhørt billige priser på tekstforfatning. Men er det virkelig dét værd i betragtning af at pris og kvalitet altid hænger sammen? Du skal selvfølgelig ikke betale overpris, men vælg alligevel en tekstforfatter, der kan sit kram.
Driver du en virksomhed, vil du sikkert også få brug for en tekstforfatter på sigt. Med disse tre tips til at finde den rette, er du nu klar på at få skrevet resultatskabende tekster!